סימן מסחר הוא רישום בעלות על מותג. מדובר בסימן המזהה מוצר או חברה מסוימת. הוא יכול להיות מורכב ממילה, או צירוף של מילים, דמות, או עיצוב גראפי כלשהו. מטרת הסימן, להפוך אותו מזוהה עם החברה כספקית של המוצר או השירות המסופק על ידה. תהליך הרישום של סימן הוא תהליך מורכב אבל הוא מקנה לחברה יתרון שיווקי משמעותי לשמירת נתח השוק שלה, ולכן הוא חשוב לפני תהליך הפיכת הסימן הנבחר למותג ע"י פרסום מאסיבי. עוד על רישום סימן מסחר וחשיבות הרישום – במאמר שלפניכם.

כיצד רושמים סימן מסחר בארץ?

באגף הפטנטים של משרד המשפטים, מצויה מחלקת סימני מסחר המנהלת את פנקס סימני המסחר בו רשומים כל סימני המסחר המוגנים על פי חוק. על מנת לרשום את הסימן יש להגיש בקשה בצירוף עותק הסימן המבוקש. חשוב לדעת כי כל סימן מסחר נרשם ביחס לקבוצת מוצרים או שירותים (סוג). קיימים ארבעים וחמשה סוגים שונים של מוצרים ושירותים. על מנת לרשום סימן מסחר על יותר מסוג אחד לאותו סימן מסחר יש לשלם אגרה על כל סוג.

לאחר הגשת הבקשה, נבחן הסימן ונבדקת כשרותו. עליו להיות מובחן ושונה מכל סימן רשום אחר.
אין להשתמש במילים גנריות או כאלו מתארות את המוצר/שירות ואין להשתמש בסמלים המרמזים על קשר עם מדינת ישראל, או עם מדינות אחרות, סימנים שיש בהם כדי להטעות את הציבור או סימנים שעלולים לפגוע מוסרית בציבור.

תקופת ההמתנה לרישום סימן מסחר

לאחר בחינת הסימן ואישורו, מתפרסם הסימן ביומן סימני המסחר, המתפרסם בדרך כלל מדי חודש בחודשו. הסימן יתפרסם למשך שלושה חודשים ויירשם כסימן מסחר רשום רק בתנאי שבמשך שלושה חודשים לא תוגש התנגדות בנוגע לרישום הסימן או שתוגש התנגדות והיא תידחה. כאשר הסימן יירשם כסימן מסחר רשום, מבקש הבקשה יקבל תעודה המעידה על רישומו.

האם חובה לרשום את סימני החברה כסימנים רשומים?

אין חובה לרשום סימן מסחר עם השימוש בו, אולם בתהליך השיווקי של יצירת מיתוג חזק, היתרונות בשימוש בסימן רשום לשם שמירת פלח השוק כמזוהה עם החברה הם ברורים מאליהם, ויכולת החברה לפעול נגד אחרים העושים שימוש בלתי מורשה בסימנים זהים או דומים לסימן הרשום גבוהה. בעלי הסימן הם בעלי הזכות הייחודית להשתמש בסימן, וכל גוף פרטי או עסקי שמשתמש בסימן ללא הסכמתם עובר עבירה פלילית, עוולה אזרחית, והפרה של קניין רוחני, וניתן לפעול נגדו בסנקציות הקבועות בחוק.

מה קורה לאחר רישום הסימן המסחרי?

תוקף הסימן המסחרי הרשום הוא לעשר שנים מיום הרשמתו. חידוש הסימן לאחר תום התקופה הראשונה הוא לעשר שנים בכל פעם. לאחר רישום הסימן, הוא מוגן וחל איסור להשתמש בו. סימני מסחר רשומים מסומנים באות R ומסביבה עיגול, לסימון כי מדובר בסימן מסחרי רשום שאין לעשות בו שימוש, וניתן לעשות שימוש גם בסימן TM.

הפצה בלעדית עם סימן מסחר של אחר

כאשר חברה כלשהי מקבלת מבעל המותג/סימן מסחר זכות הפצה בלעדית של המוצר נשוא המותג, יש לרשום זאת אצל רשם סימני המסחר. בדרך זו נשכרים כל הצדדים: המוניטין למותג בגין פעולות המפיץ הבלעדי ישויכו לבעל סימן מסחר, המפיץ הבלעדי נהנה ממוניטין כמפיץ, והציבור זוכה להבין מי בעל הבית על המותג ומי פועל בשמו.

המאמר נכתב באדיבות יריב קדם – עורך דין ונוטריון.

 

תפריט
נגישות