בשנים האחרונות הולכים ומצטברים בבתי המשפט הישראליים עוד ועוד תיקים שעוסקים בתלונות של נשים על עבירות אלימות ומין. אין ספק שבכל אחד ואחד מהתיקים המצטברים ישנו צורך לשקול את הדברים בכובד ראש ולהעמיק ולחקור בנסיבות של כל אירוע ואירוע, אך כעורכת דין פלילית שעוסקת בתחום באופן אינטנסיבי גיליתי לצערי שהמציאות רחוקה מכך שנות אור. ידה של המשטרה כמו גם של הפרקליטות קלה מאוד ומדי שנה נשלחים לתאי המעצר עשרות אם לא מאות גברים על לא עוול בכפם.

הגישה בה נוקטים הן המשטרה, הן הפרקליטות והן בתי המשפט דוגלת בלקיחה של מינימום סיכונים וכתוצאה מכך די בזה שהוגשה תלונה נגד גבר על ידי אישה וחיש מהר זה האחרון ימצא את עצמו מאחורי סורג ובריח. הדבר נכון אפילו במקרים בהם נגד החשוד אין ולו פיסת ראיה אחת זולת עדותה של המתלוננת שברוב המקרים נמצאת בהליך גירושים מול החשוד וברור לכל שמטרתה היא לפגוע בו בכל מחיר.

להפעיל שיקול דעת

אין ספק שמקרי אלימות ותקיפות מיניות מתרחשים וימשיכו להתרחש, אך האם באמת צריך לנהוג בכל הגברים נגדם מוגשות תלונות באותה הדרך? אולי יותר נכון לשאול האם כל גבר חשוד הוא עבריין מורשע? כמובן שלא, אך מערכת החוק והאכיפה מעלימה עין מעובדה בסיסית זו ובוחרת לשלול את חירותם של גברים חפים מפשע במקום לבחון את ההחלטה באופן מושכל ויסודי תחילה. לתופעה זו אני קוראת הקלות הבלתי נסבלת של המעצר. די בשיחת טלפון אחת עם המשטרה כדי להפריד אב מילדיו, אדם עובד ממקום עבודתו ואזרח מן השורה מכבודו העצמי ותדמיתו הציבורית.

מלאכתו של עורך הדין הפלילי

בדיוק כאן נכנס לתמונה עו"ד פלילי. מטרתו של עורך הדין היא להוות מעין מתווך בין האמת העובדתית למערכת המשפט. עורך הדין הוא האיש היחיד שיכול להחזיר לחשוד את חירותו הבסיסית ולשחרר אותו לחופשי עד אשר סך כל העדויות נגדו יבוררו עד תום. אלו המוותרים על שירותי עורך הדין מוצאים את עצמם לא אחת מאחורי סורג ובריח למשך תקופות ארוכות והדבר נכון גם לגבי אלו החפים מפשע. כתוצאה מכך הם פוגעים במשלח ידם ובשמם הטוב, בקשר שלהם עם ילדיהם ועם משפחתם הקרובה באופן כללי.

מקרה אמתי שהיה בטיפול המשרד

י.ד הוא גבר בן ארבעים ושתיים ממרכז הארץ, אב לשני ילדים ואזרח למופת. ביום בהיר אחד חרב עליו עולמו כאשר זוגתו בשנתיים האחרונות החליטה להגיש נגדו תלונה לאחר מריבת אוהבים בגין אינוס, איומים . במשך שבוע ימים ישב י.ד בתא המעצר כשהוא בטוח בחפותו. מסיבה זו הוא לא טרח ליצור קשר עם עורך דין פרטי  שכן הוא נסמך על כך שהאמת תצא לאור בין כך ובין כך. מקץ שבוע רוחו נשברה והוא יצר קשר עם המשרד.

למזלו הטוב במהלך 5  שעות של חקירת המתלוננת הצלחתי להראות כי מדובר על אישה מאוד בעייתית, לא עקבית ולא אמינה. בעדותה התגלו סדקים על גבי סדקים ובסופו של דבר השתכנעה הפרקליטות  כי כל מטרתה בתלונה הייתה לפגוע בנאשם ותו לא. בעקבות כך החליטה הפרקליטות לחזור מכתב  האישום .

אותו נאשם יכול היה לחסוך מעצמו סבל רב ופגיעה רצינית לו היה משכיל ליצור עם המשרד קשר מוקדם יותר, עוד בשלב בו זומן לחקירה המשטרתית בעניינו. בסופו של דבר האמת יצאה לאור וכל הנוגעים בדבר הבינו כי הנאשם הוא הקורבן האמיתי של הפרשה אך אין ספק כי דרך הייסורים שעבר עד לאותו הרגע בו הסתיים המשפט הייתה קשה בצורה בלתי רגילה.

תפריט
נגישות