זכויות עם סיום העבודה

  1. ראשי
  2. כללי
  3. זכויות עם סיום העבודה

דיני עבודה – זכויות עם סיום העבודה/ עו"ד גלית לוי

א- חשיבות בדיקת הזכויות

אם הסתיימה תקופת עבודתך, כדאי שתבדוק- האם מיצית את כל זכויותיך ממקום העבודה? רצוי מאוד להקדיש את הזמן לבדיקה זו ומיד עם תום תקופת העבודה.

הרבה פעמים קורה, לצערנו, שיחסי עבודה מסתיימים בטון צורם ויש רצון, רק לשכוח ולברוח מהזכרונות הלא נעימים. אך בגלל שלזכויות יש תוקף מסויים, חבל יהיה להזניח את הבדיקה ולאבד אותן בשל התיישנות*.

ב- מסמכים

עם תום יחסי העבודה, כדאי לוודא שיש בידיך את כל המסמכים שהמעסיק מחוייב לתת בידיך, כגון: כל תלושי השכר, כל דוחות הנוכחות, אישור העסקה המפרט את מועד תחילת העבודה ומועד סיומה, מכתב פיטורים, הודעה לקרן הפנסיה על סיום העסקה והעברת הקופה ע"ש העובד.

ב- פיטורים או התפטרות? חשיבות האבחנה

לאחר שיש בידיך את כל המסמכים הדרושים, לפיהם נבדקות זכויותיך, יש לאבחן את אופן סיום היחסים. בדרך כלל, מאוד ברור אם מדובר בהתפטרות העובד או בפיטוריו. יחד עם זאת, קיימים מקרים, בהם נפסקה העבודה ולא בשל רצון מי מהצדדים בהפסקתה.

לדוגמא- סיום תקופת עבודה שהוגבלה מראש בזמן (סיום חוזה עבודה לתקופה קצובה) וכן, היווצרות נסיבות בעקבותיהן נפסקה העבודה, ללא הודעה של אחד הצדדים על סיום היחסים (לדוגמא: כשהעובד הוא פועל מהשטחים והוטל עליהם סגר במשך תקופה ארוכה).

כל מקרה לגופו ובמקרה של תביעה, יבחן בית הדין לעבודה את השאלה: מי מהצדדים היה מעוניין יותר או פחות בהמשך יחסי העבודה, עמ"נ לקבוע, האם מדובר בפיטורים או בהתפטרות.

האבחנה בין פיטורים להתפטרות, לעניין זכויותיך, נוגעת לשלושת הנושאים הבאיםשימוע*, הודעה מוקדמת* ופיצויי פיטורים*.

ג- הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים

מתפטר – על העובד המתפטר חלה החובה, לתת למעסיק הודעה מוקדמת בכתב לסיום יחסי העבודה, לפי הוותק שלו ואין הוא זכאי לפיצויי פיטורים. זאת, למעט החלק של פיצויי הפיטורים, שהמעביד הפריש עבורו לקרן הפנסיה, אשר שייך לעובד, במידה ולא היתה התניה אחרת בחוזה העבודה בין הצדדים.

מפוטר – במידה והעובד פוטר, על המעסיק לתת לו הודעה מוקדמת לפיטורים בכתב ולפי הוותק שלו וכן, עליו לשלם לו פיצויי פיטורים. זאת, במידה והעובד עבד במשך שנה. יצויין, כי אף עובד שפוטר בטרם חלפה שנה ואפילו בחלוף 9.5 חודשים ובלבד שיצליח להוכיח, כי פוטר בשל ניסיון המעסיק לחמוק מחובת תשלום פיצויי פיטורים, יזכה בהם.

ד- שימוע ומתן הזדמנות נוספת ליחסי העבודה

ישנם מקרים של התפטרות, אשר יזכו את העובד בפיצויי פיטורים, כאילו פוטר (מפורטים בחוק פיצויי פיטורים). אחד מהם, הוא התפטרות בשל הרעה מוחשית בתנאי העבודה. במקרה זה, קיימת הקבלה בין חובת העובד כלפי המעביד, לבין חובת המעביד כלפי העובד במקרה של פיטורים.

חובות אלו, נולדו בפסיקת בתי הדין לעבודה וניתן לתמצת אותן במילים: מתן הזדמנות נוספת להמשך יחסי העבודה. ע"פ הפסיקה, אל לעובד למהר להכריז על התפטרותו ובטרם יעשה כן, עליו לתת למעסיק הזדמנות סבירה לתיקון הרעת התנאים. זאת, עליו לעשות בהודעה בכתב וליתן בה זמן סביר לתיקון הדברים. רק לאח"מ, במידה והדברים לא תוקנו בזמן הנקוב בהודעה, יכול העובד להודיע על התפטרותו.

חובה זו של העובד, מקבילה לחובת המעביד לערוך לעובד שימוע, בטרם יודיע לו על פיטוריו.

בכך, בעצם, יצרה הפסיקה הליך, שנועד לתת לעובד הזדמנות להגן על מקום עבודתו בטרם יפוטר. ע"פ הפסיקה, גם במגזר הפרטי, יש להודיע לעובד מראש את הסיבות בגינן נשקלים פיטוריו וליתן לו זמן סביר להתארגן למועד השימוע. מטרת הליך השימוע, היא לשמוע את העובד, לתת לו להציג את עמדתו ואת זווית הראיה שלו בפני המעסיק, דבר אשר עשוי לשנות את דעת המעסיק בנוגע לפיטורי העובד.

ה- הזכות לקבל את פיצויי הפיטורים במועד

פיצויי פיטורים יחשבו מולנים*, במידה ולא שולמו בתוך 15 יום מהיום הקובע- בד"כ- היום בו הסתיימו יחסי עובד מעביד בין הצדדים. במקרה כזה, יהא על המעסיק לשלם לעובד פיצויי הלנת פיצויי פיטורים. כך, גם במקרה בו המעסיק לא נתן הודעה לקרן הפנסיה תוך 15 יום מיום סיום יחסי העבודה, כי הוא מסכים לשחרור הקרן לטובת העובד.

יש לציין, שעל אף דברי החוק בעניין, בתי הדין לעבודה לא ממהרים לפסוק פיצויי הלנת פיצויי פיטורים, בלשון המעטה.

ז- פיצויים בגין פיטורים שלא כדין

במקרים של פיטורים שנעשו בשרירות, בניגוד לחובת תום הלב המוטלת על המעסיק, ללא שימוע או ללא סיבה מוצדקת, יפסוק בית הדין לעבודה לעובד פיצוי בגובה מספר משכורות- הכל לפי חומרת העניין. דוגמאות לפיטורים שלא כדין: פיטורים בהריון וללא היתר הממונה על חוק עבודת נשים במשרד התמ"ת, פיטורים בשל אפליה מחמת גיל (העובד הגיע לגיל מתקדם), פיטורים לאלתר- ללא שימוע וללא הודעה מוקדמת, שנעשו ללא סיבה מוצדקת וכו'.

ח- פדיון חופשה שנתית*

עם סיום תקופת העבודה, זכאי העובד לפדיון כל ימי החופשה שנצברו לזכותו, לפי הפירוט בתלוש השכר. ז"א, לקבל תשלום לפי ערך יום עבודה, עבור כל יום חופשה שנצבר ולא נוצל.

ט- דמי הבראה*

עובד בעל ותק של מעל שנה במקום העבודה, זכאי לקבלת החלק היחסי של דמי ההבראה, באם הסתיימה עבודתו. דמי ההבראה מחושבים לפי ערך יום הבראה כפול מספר ימי ההבראה המגיעים לעובד לפי הוותק שלו.

י- זכויות שלא ניתנו במהלך יחסי העבודה*

זה הזמן, לנצל את ההזדמנות ולדרוש את כל אותן זכויות, שלא התעקשת עליהן במהלך תקופת העבודה, כמו: שכר עבודה/ הפרשי שכר, תשלום עבור עבודה בשעות נוספות, דמי חגים, פיצויי בגין הלנת שכר עבודה, דמי מחלה שלא שולמו, דמי נסיעות, הפרשה לפנסיה וכו'.

*     נושאים שיורחבו ויפורטו במאמרים נפרדים

**   המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ובכל מקרה, מומלץ להיוועץ בעו"ד מתחום דיני העבודה, על מנת לבדוק את הזכויות המגיעות בהתאם לנסיבות.

תפריט
נגישות