האם חייב מוגבל באמצעים יכול לצאת מהארץ לצורך חופשה ?

  1. ראשי
  2. בנקים
  3. האם חייב מוגבל באמצעים יכול לצאת מהארץ לצורך חופשה ?

לאחרונה ניתן פסק דין בבית משפט השלום בת"א (עש"א 7280-08-14 זהרוביץ נ' רדעי ואח', ניתן ביום 10.8.14 ע"י כב' השופט עודד מאור) אשר דן בשאלה בה עוסקת מאמר זה. חייב אשר הוכרז ע"י ראש ההוצאה לפועל כחייב מוגבל באמצעים, ותיקי ההוצאה לפועל שלו אוחדו, האם יכול לצאת מהארץ לצורך חופשה משפחתית ?

פסק דין זה הינו פסק דין חדשני ומעניין, אשר בא לא רק להכריע בעניינו של אותו חייב ספציפי, אלא בא להתוות דרך לכל החייבים אשר הוכרזו כמוגבלים באמצעים.

ואלו הן עובדות המקרה: לחייב חובות בסך כולל של כחצי מיליון ₪, תיקיו בהוצאה לפועל אוחדו, והוא משלם מדי חודש צו תשלומים בסך של 1,000 ₪. החייב ביקש לצאת מהארץ למשך עשרה ימים לצורך חופשה משפחתית בחו"ל, במימון משפחתה של אשתו.

כפי שהחייב ציין בבקשתו לביטול צו עיכוב יציאה מהארץ, אשר הוגשה לראש ההוצאה לפועל, זו איננה הפעם הראשונה שהוא יוצא מהארץ מאז שתיקיו אוחדו.

כלומר, החייב ביקש להראות לראש ההוצאה לפועל כי בקשותיו הקודמות לצאת מהארץ התקבלו, ועל כן, אין כל סיבה למנוע ממנו גם עתה לצאת מהארץ.

ראש ההוצאה לפועל דחה את בקשתו של החייב לצאת מהארץ, וקבע כי מוטב היה שהחייב ינצל את העלות הכספית הכרוכה בחופשה שכזו, לצורך הפחתת החוב שלו בתיק האיחוד. ראש ההוצאה לפועל למעשה ביקש להעביר כאן מסר לכלל החייבים, והמסר הוא כי אין זה ראוי שחייב שיש לו חובות רבים והוא הוכרז כחייב מוגבל באמצעים, ייהנה ממנעמי החיים וייצא לחופשה משפחתית בחו"ל.

החייב הגיש ערעור על החלטת ראש ההוצאה לפועל.

בית המשפט, בפסק דין ארוך ומנומק, ביקש להקדיש לא מעט מילים לצורך שיש לאזן בין זכותו של אדם לצאת מהארץ מחד, ובין העובדה כי חייב מוגבל באמצעים אינו יכול לחיות ברמת חיים אשר אינה הולמת את מצבו הכלכלי, מאידך.

בית המשפט קבע, כי חוק ההוצאה לפועל מגן על כבודו של חייב מוגבל באמצעים ומונע פגיעה בו בכך שהוא מעכב נקיטת הליכים כנגד אותו חייב. ואולם, חייב אשר מנצל את ההגנה שמעניק לו הדין, ומתנהל ברמת חיים גבוהה, לא יוכל ליהנות מאותה הגנה.

בית המשפט אף קובע, כי התנהלות בזבזנית של חייב שכזה הינה התנהלות חסרת תום לב, הפוגעת בזכותם הקניינית של הנושים, וכן פוגעת בשלטון החוק ובשאר האוכלוסיות המוחלשות הזקוקות להגנה מצד החוק.

ואולם, בית המשפט לא סגר לחלוטין את הדלת בפני חייבים אחרים, וקבע כי כל מקרה ייבחן לגופו. בית המשפט אף מכיר בצורך של אדם לצאת לחופשה שנתית, אולם על החייב להביא את כלל הנתונים בפני ראש ההוצאה לפועל, אשר יעריך את העלויות הכרוכות ביציאת החייב לחו"ל, אל מול חובו ואל מול צו התשלומים אשר נקבע לחייב במסגרת תיק האיחוד.

בסופו של יום, בית המשפט הורה להחזיר את עניינו של החייב להכרעתו הנוספת של ראש ההוצאה לפועל, לא לפני שהחייב יגיש לראש ההוצאה לפועל שאלון ומסמכים בדבר הוצאותיו והכנסותיו, וזאת על מנת שראש ההוצאה לפועל יוכל לבחון מחדש את צו התשלומים החודשי שנפסק לחייב בתיק האיחוד.

תפריט
נגישות