זכויות סוציאליות, הלוואות וחובות של בני הזוג

  1. ראשי
  2. דיני נישואין
  3. זכויות סוציאליות, הלוואות וחובות של בני הזוג

בהתאם לחוק יחסי-ממון בין בני-זוג, התשל"ג-1973 , זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, למעט –

(1) נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין;
(2) גימלה המשתלמת לאחד מבני הזוג על-ידי המוסד לביטוח לאומי, או גימלה או פיצוי שנפסקו או המגיעים על פי חיקוק לאחד מבני-הזוג בשל נזק גוף, או מוות;
(3) נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב ששוויים לא יאוזן ביניהם.

לאור האמור בחוק יחסי ממון לא באופן אוטומטי כלל הנכסים מתחלקים שווה בשווה וישנם נכסים שלפי החוק לא אמורים להתחלק שווה בשווה, לא מעטים המקרים שבני הזוג לא בודקים את זכותם האמיתית אצל עו"ד לענייני משפחה ומאבדים רכוש שלפי החוק שייך להם אך ללא ידיעתם הם מאבדים אותו.

זכויות סוציאליות מהעבודה

קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים הנן זכויות המתחלקות בין בני הזוג בחלקים שווים. בשים לב שהזכויות שנצברו במהלך החיים המשותפים הן אלו שיחולקו בין בני הזוג.

חובות

בני זוג שותפים בחובות שצברו במהלך הנישואין.

במקרה שאחד מבני הזוג יוכיח שחוב מסוים אינו קשור לניהול משק הבית המשותף, כגון, חוב שנוצר מבגידות, או בשל הימורים ופעולות לא חוקיות שנעשו ללא הסכמת הצד השני, ישנה סבירות גבוה שבית המשפט לא יחלק את החוב שווה בשווה ובן הזוג אשר גרם לחובות אלו ישא בהם לבדו.

הלוואות מהבנקים, יתרת מסגרת חובה , חובות בכרטיסי אשראי וכיו"ב

כפי הנאמר לעיל, כל החובות לרבות הלוואות שנלקחו לצרך ניהול משק הבית, לרבות רכישת ריהוט לבית, שיפוץ לבית, חופשה משותפת, בר מצווה לילד וכו', הנם הוצאות משותפות שלאחר הוכחת מקורם וייעודם בית המשפט מחלק אותם שווה בשווה בין בני הזוג.

חלוקת החובות והזכויות הכיצד?

בכדי לחלק את הזכויות והחובות, בדרך כלל כדאי ומומלץ למנות אקטואר שתפקידו לשום את החובות והזכויות בכסף נכון לתאריך חלוקתו ובהתאם לכך בני הזוג מחשבים בדיוק כמה יתרות וחובות ובהתאם לכך מבצעים את החלוקה.

חשוב להדגיש שכאשר יש בית מגורים לצדדים שגם הוא מתחלק, ניתן לקזז את החובות מקבלת תמורה של הדירה ולאחר כל הכיסוי של החובות ניתן לחלק את היתרה בין בני הזוג.

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד

לתגובות ושאלות ניתן לפנות לעוה"ד בנימין דוידוב
בטל. 08-9453599
במייל- lawdavidov@neto.net.il

תפריט
נגישות