זכרון דברים לפני רכישת דירה האם לחתום או לא???

ראיתי דירה שממש לטעמי והמחיר פחות משחשבתי…האם לחתום במועד סגירת העסקה על טופס זיכרון דברים!? לפני הקשקוש על פיסת הנייר ששמו "זכרון דברים", חשוב לדעת מספר עובדות.

 

רבות  הפעמים שמצאת דירה "דלוקס" והמחיר פשוט "ברצפה" גוברת  אצלך להיטות לסגור עסקה ולקנות דירה לא בלחיצת יד, אלא במסמך כתוב, שיעיד ויבטיח למוכר כי מצא קונה שלא יברח לטובת עסקה טובה יותר, ולקונה שרוצה לקבע את מחיר המציאה שהשיג.

אבל, לפני החתימה, חשוב לדעת מספר פרטים.

ראשית, הדין והפסיקה רואים זכרון דברים כחוזה לכל דבר ועניין, וזאת כאשר הוא כולל התייחסות מפורשת לזהות הצדדים ,תיאור הנכס, המחיר, מועדי התשלום ,מסירת החזקה וכסימן לרצינות הכוונה ניתן לרוב גם תשלום של דמי-קדימה על חשבון המחיר, (ע"א 471/76) ניתן להניח  כי אכן כוונתם היתה להגיע לכדי קשר משפטי מחייב ואין להניח כי התכוונו רק לשלב ביניים במשא ומתן שביניהם. (ע"א 158/77) ובמקרה שתוגש תביעה לאכיפת זכרון דברים, או למו"מ שלא בתום לב, גם אם חסר פרט כלשהו, בית המשפט רשאי להשלימו לפי הוראות חוק משלימות, ובלבד שברור כי הצדדים גמרו בדעתם להתקשר בעסקה מחייבת,(ע"א 407/66), ולכן ביטול זכרון הדברים אינו מובן מאליו.

לעיתים מוסיפים בזכרון הדברים סעיף הקובע כי חוזה יחתם  אצל עו"ד תוך מספר ימים, אולם חשוב לדעת כי בדרך כלל אין בכך כדי לשלול מתוקפו העצמאי של זכרון הדברים.

ורשות מיסוי מקרקעין רואה במועד עריכת זכרון הדברים כמועד הקובע ולא עריכת חוזה אצל עורך הדין ולכן קיימת חובת דיווח למשרדי מיסוי מקרקעין על כל זכרון דברים שנחתם.

 

רוב עורכי הדין ממליצים שלא לחתום על זכרון דברים ביחס לעסקאות במקרקעין. ומאחר ומדובר בעסקה מורכבת, שבה התנאים המסחריים מושפעים באופן ניכר מנתונים רבים, כגון: האם הנכס משועבד? יש עיקול על הבית?  האם קיימים חובות בגינו?  האם הקונה זקוק למשכנתא לרכישתו?   כיצד יובטחו כספי הקונה (הערת אזהרה, ערבויות , נאמנות …) ? ופרמטרים רבים הדורשים מומחיות, בדיקה וליבון קודם להסכמה אפילו על ענין המחיר.

*כל האמור לעיל' הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי. כל הסתמכות על האמור הינה באחריות המסתמך ועל דעתו בלבד. בכל מקרה מומלץ לקבל יעוץ אישי ופרטני מ עורך דין.

 

 

תפריט
נגישות