תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין בין בני זוג

  1. ראשי
  2. דיני גירושין
  3. תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין בין בני זוג

new_building_13072005_photo04כאשר לבני זוג דירה בבעלותם הן דירת מגורים והן דירות/מגרשים/נכסים מסחריים וכיו"ב, בין שרשומות על שם של בני הזוג באופן שווה ובין שלא רשומות כלל על שם בני הזוג יחד אלא על שם אחד מבני הזוג בנפרד, וככל ובני הזוג מעוניינים לפרק את השיתוף בניהם ושכל אחד יקבל את מה שמגיע לו לפי דעתו יכול/ה וזכותו/ה להגיש תביעה לפירוק שיתוף לבית המשפט לענייני משפחה או לחלופין לבית הדין הרבני, הכול בהתאם לנסיבות ולאינטרס של מי מבני הזוג.

בהתאם לחוק יחסי-ממון בין בני-זוג, התשל"ג-1973 , זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, למעט –

(1) נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין;
(2) גימלה המשתלמת לאחד מבני הזוג על-ידי המוסד לביטוח לאומי, או גימלה או פיצוי שנפסקו או המגיעים על פי חיקוק לאחד מבני-הזוג בשל נזק גוף, או מוות;
(3) נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב ששוויים לא יאוזן ביניהם.

לאור האמור בחוק יחסי ממון לא באופן אוטומטי כלל הנכסים מתחלקים שווה בשווה וישנם נכסים שלפי החוק לא אמורים להתחלק שווה בשווה, לא מעטים המקרים שבני הזוג לא בודקים את זכותם האמיתית אצל עו"ד לענייני משפחה ומאבדים רכוש שלפי החוק שייך להם אך ללא ידיעתם הם מאבדים אותו.

נכסים שנרשמו על שני בני הזוג לצורך קבלת משכנתא

מקרים רבים הם שלאחר נישואי הזוג, ההורים של אחד מבני הזוג נותנים קרקע במתנה לבן/ת וכמובן מדגישים שהקרקע הנה שייכת לילדם בלבד, ובהמשך השנים שהזוג מתכנן לבנות את בית מגוריהם הבנק מציב אולטימאטום כתנאי ליתן משכנתא שהקרקע תירשם על שני בני הזוג.

בית המשפט ובית הדין הרבני נתקלים בשאלה זו לא מעט ואף במשרדי ישנם מס' תיקים הנדונים בעניין זה, טרם קבלתי פסיקה מוחלטת לאמור במקרה זה,
משרדי עובד כיום על תיקים בשאלה זו ואנו טוענים שאיזון המשאבים לא מתקיים בקרקע אלא רק בבנוי עליה. באמצעות הערכת שמאי, שמים את השווי של הקרקע בנפרד והבנוי בנפרד ובהתאם לכך מחלקים את הנכס.

אציין כי בבית הדין הרבני קבלו את גרסתי אך כמובן היענות של בית הדין הנה ספציפית למקרה הנדון ולא לכל המקרים, ישנו תיק שממתין לפסק דין סופי לאמור, בבית המשפט לענייני משפחה טרם קבלתי את דעת בית המשפט לאמור וימים יגידו.

עצתי להקדים תרופה למכה במקרים מעין אלו שהבנק דורש את רישום הנכס על שני בני הזוג, לערוך הסכם ממון וזאת אך ורק אצל עו"ד המתמחה בעריכת הסכמי ממון, כדי שהסכם הממון יהיה בתוקף של פסק דין ולא פחות מכך.

המצב הקלאסי של פירוק שיתוף הוא של דירת המגורים

ישנן מספר אפשרויות בכל הקשור לחלוקת דירת המגורים:
1. למכור את הדירה, להחזיר את יתרת המשכנתא ואז לחלק את הכסף הנותר בין בני הזוג.
2. אחד מבני הזוג ירכוש את חלקו של בן זוגו בדירה המשותפת.
3. בהסכמת הצדדים ובנסיבות מיוחדות חלוקת הדירה תהיה כאשר הקטן מהילדים יגיע לגיל בגרות (21 בד"כ) וזאת בהתאם לחוק המקרקעין שמקנה לבית המשפט סמכות להורות על עיכוב במכירת הדירה, עד שיוכח כי לילדי בני הזוג יש הסדר מגורים חילופי אשר מספק את צורכיהם והולם את התנאים להם הורגלו בביתם.

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד

לתגובות ושאלות ניתן לפנות לעוה"ד בנימין דוידוב
בטל. 08-9453599
במייל- lawdavidov@neto.net.il

תפריט
נגישות