סמכויות בהגשת תביעות בדיני המשפחה

  1. ראשי
  2. דיני גירושין
  3. סמכויות בהגשת תביעות בדיני המשפחה

הסמכות הבלעדית לגרש בני זוג יהודים ולדון בעניין הגירושין (גט) הנה של בית הדין הרבני.

זאת להבדיל מסמכות "מקבילה" שיש לבית הדין הרבני, לדון במזונות ילדים,הסדרי הראייה, מזונות האישה, חלוקת רכוש בין בני הזוג לרבות תביעה לפירוק שיתוף וכו'.

כפי שבתביעת גירושין המוגשת לבית הדין הרבני ניתן לכרוך עניינים נוספים כך גם בתביעות שמוגשות לבית המשפט לענייני משפחה ניתן לכרוך עניינים נוספים, אך הסמכות הבלעדית לגרש בני זוג יהודים ולדון בעניין הגירושין (גט) הנה של בית הדין הרבני.

לבית המשפט לענייני משפחה ישנה סמכות מקבילה וגוברת בענייני המזונות, זאת אומרת שמי מהצדדים הגיש תביעה למזונות בבית הדין הרבני, הצד השני יכול להגיש תביעת מזונות בבית המשפט לענייני משפחה וזו תגבר על התביעה שהוגשה בבית הדין הרבני.

כמובן שלבית המשפט לענייני משפחה סמכות לדון בעניינים הנוספים כגון תביעות בענייני רכוש, פירוק שיתוף, תביעות כספיות, אך זאת בכפוף למרוץ הסמכויות.

מרוץ הסמכויות :

הסמכות לדון בתביעות הגירושין השונות (מזונות אישה וילדים, הסדרי ראיה, חלוקת רכוש פירוק שיתוף וכו') היא לערכאה אליה יוגשו התביעות ראשונות, בשים לב כי תביעת הגירושין עצמה (הגט) חייבת להיות מוגשת לבית הדין הרבני ותביעת מזונות הילדים ניתן תמיד להגישה לבית המשפט לענייני משפחה וזאת גם אם הגבר כרך את מזונות הילדים בתביעת הגירושין.

לכן מי שמגיש ראשון את התביעה קובע למי תהיה הסמכות לדון בעניינים הנוספים שהנם בדרך כלל התביעות הכספיות כגון פירוק השיתוף וחלוקת הכספים בין הצדדים, דבר שיכול להיות הבדל בין הצלחה לכישלון.

יש הסבורים כי לגבר כדאי להגיש את התביעה בבית הדין הרבני ואילו לאישה עדיפה סמכות בית המשפט לענייני משפחה. זאת מאחר והתפיסה היא שבית הדין הרבני יטיב עם הגבר ובית המשפט לענייני משפחה יטיב עם האישה, אמרה זו הנה אמביוולנטית ומומלץ להתייעץ עם עו"ד מומחה בענייני משפחה ולבדוק כל מקרה לגופו.

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד

לתגובות ושאלות ניתן לפנות לעוה"ד בנימין דוידוב
בטל. 08-9453599
ובמייל- lawdavidov@neto.net.il

תפריט
נגישות