בית מגורים של בני זוג בהליך גירושין

  1. ראשי
  2. דיני גירושין
  3. בית מגורים של בני זוג בהליך גירושין

בית מגורים של בני זוג בהליך גירושין, ברוב המקרים הינו הנכס בעל השווי הגבוה ביותר מכל רכוש משותף אחר. דירת מגורים במקרים רבים מהווה את קורת הגג היחידה של הזוג, מה גם שלפעמים גם גרים בה ילדיהם. מסיבה זו, קיימות סביב נושא זה מחלוקות רבות. יחד עם זאת, נושא זה מעוגן בחוק, כפי שיוסבר בשורות הבאות.

מעבר לכך שפירוק בית מגורים של בני זוג בהליך גירושין הינו מורכב מבחינה מעשית בנוגע למכירה ומבחינה רגשית עבור ילדים כיוון שפירושו פירוק של ציר מרכזי בחייהם, הוא גם מורכב מבחינה חוקית. למעשה בתהליך פירוק של שותפות בדירת מגורים נוצרת למעשה סתירה בין עקרונות משפטיים. מחד, החוק בדיני מקרקעין קובע כי זכותו של כל שותף במקרקעין לפרק שותפות בנכס בהתאם לרצונו, ומאידך השארת ילדים ללא קורת גג הינה בלתי אפשרית.

מסיבה זו במקרה של פירוק בית מגורים של בני זוג בהליך גירושין, רשאי בית המשפט להביע את שיקול דעתו בתביעה לפירוק השותפות. זאת בשונה לכל מקרה של פירוק שותפות מקרקעין בין אנשים זרים, בו אין לבית המשפט הסמכות לעשות זאת.

בית המשפט במקרה של בני זוג יבחן את המקרה לגופו, ויגיע להחלטה כזו הלוקחת בחשבון את זכויותיהם וצרכיהם של כל הגורמים המעורבים והמושפעים מההחלטה, היינו של בני הזוג וילדיהם.

דוגמא לכך: בית המשפט יכול לפסוק על העברת הבעלות של הדירה לאחד מן הצדדים. במקרה כזה יפוצה כמובן, בן הזוג השני בזכויות על רכוש אחר. את פסיקתו בנושא מבסס בית המשפט על סמך שיקולים  כגון: הסדרת מדור הקטינים, משך הדיונים בין שני הצדדים, האפשרות של אחד הצדדים לרכוש דירה חדשה או להסדיר מדור חלופי אחר תמורת החלק שלו בדירה המשותפת, ועוד.

במקרה אחר בו הוחלט על פירוק בית מגורים משותף של בני זוג בהליך גירושין, חלוקת הרכוש המגיע ממנו יחולק רק בזמן מתן הגט. כך גם רשאי בית המשפט מתוקף חוק המקרקעין להורות על עיכוב במכירת עד לקבלת הוכחה כי לילדים יש הסדר מדור חלופי המתאים לצרכיהם ולתנאים שלהם הורגלו.

עורך הדין אשר נרצה לעבוד איתו, צריך להיות בעל ניסיון והתמחות בתחום הגירושין, נוכל לבחור מתוך מאגר עורכי דין מומלצים ולקבל ייעוץ כיצד להתמודד עם פירוק בית מגורים בהליך הגירושין.

תפריט
נגישות